Nyt album: Stemmer i Voks – Stemmer i Voks GO0925 (CD/VINYL/DIGITAL)

Fonografvalser fra starten af 1900-tallet bringes til live på nyt album fra to af kernemedlemmerne fra folktronica- orkestret Sorten Muld, Ulla Bendixen og Martin Ottosen

For hundrede år siden på kanten af en ny tids komme kunne man stadig finde fragmenter af den forladte verdens sagn og sange i øde egne på den jyske hede.
Når skumringen kom og eftertanken krøb frem fra mørket i de simple huse spredt i lyngens landskab sad småkårsfolk og syslede i det sparsomme lys mens de stille sang de glemte fortællinger om ond lykke og øm kærlighed de selv havde hørt sunget i den samme skumring af generationerne forud
Fra skolestuen i Gjellerup tog folkemindesamleren Evald Tang Kristensen på ensomme vandringer i våde hjulspor gennem lyngen fra gård til gård ville holde de furede ansigter og rå stemmer i live på glasplader og voksvalser
Hedens jævne folk med navne der nu klinger af fjern fortid Jesper Skrædder Lovise Sørens datter, Johanne Kirstine Pedersdatter sang gennem tragten på Edisons fonograf brudstykker af deres viser ind i den bløde voks på de dyrebare valser
På det Kongelige Bibliotek ligger sange og ansigter nu gemt i de mørke arkiver
Og valserne med stemmer i voks klonet til skiftende tiders nyeste teknologi venter på den dag de igen bliver båret frem i lyset fra en ny tid
Med hastig håndskrift indsamlede han det hørte i det sparsomme lys i de tarvelige stuer i håbet om at sange og sagn kunne fanges ind og leve videre på papiret inden de sidste stemmer klingede ud
År senere vendte han tilbage til hedens huse nu i følgeskab med unge opkomlinge som slæbende på tidens nyeste teknologi

I duet med de døde
Alle 13 sange på albummet Stemmer i Voks tager afsæt i de rå fonografoptagelser fra den jyske hede fra starten af 1900-tallet, optaget af Evald Tang Kristensen i samarbejde med andre folkeminde-entusiaster. Skrattende voksvalser, der gemmer på de sange, der stadigt levede blandt hedens småkårsfolk på kanten af den nye tid. – Sange, der på trods af datidens hårde slid, besynger menneskets ukuelige stræben efter lykken og kærligheden.
Stemmerne fra voksvalserne synger sammen med Ulla Bendixen i nye skumringsmørke kompositioner med trædeorgel, mandolin, forstemt klaver, cello, kontrabas og diskret elektronik.
Nænsomt rækker Stemmer i Voks hånden bagud og trækker hedens folk og fortællinger ind i vores verden.

En bro over tid og mellem generationer. “… Et træ kan ikke blive ved at vokse når det bliver skilt fra roden …” Evald Tang Kristensen 1927

Buy Physical CD & Vinyl at Folkshop.dk
Digital at your digital service here

Recordings on phonograph wax cylinders from the beginning of the 20th century are brought to life on a new album from two of the core members of the folktronica orchestra Sorten Muld, Ulla Bendixen and Martin Ottosen

A hundred years ago, on the edge of a new era, fragments of the legends and songs of the abandoned world could still be found in desolate areas on the Jutland moorland, the western part of DK .
When dusk came and reflection crept out of the darkness in the simple houses scattered across the heather landscape, the humble folk sat and worked in the sparse light while they quietly sang the forgotten tales of bad luck and tender love, they themselves had heard sung in the same twilight by generations before.

From the schoolroom in Gjellerup, the folk collector of songs and tales Evald Tang Kristensen took lonely walks in wet ruts through the heather from farm to farm, wanting to keep the furrowed faces and raw voices alive on glass plates and wax rolls.

The common people of the moorland with names that now sound like distant pasts. Jesper Skrædder Lovise Søren’s daughter, Johanne Kirstine Pedersdatter, sang fragments of their songs through the funnel of Edison’s phonograph into the soft wax on the precious cylinders.

At the Danish Royal Library, songs and faces are now hidden in the dark archives.

And the cylinders with voices in wax cloned for the latest technology of changing times await the day they are once again brought to light. from a new era

With hasty handwriting he collected what he heard in the sparse light in the shabby living rooms in the hope that songs and legends could be captured and live on paper before the last voices rang out

Years later he returned to the houses of the moors now accompanied by young collectors who were dragging along the latest technology of the time.

In duet with the dead

All 13 songs on the album Voices in Wax are based on the raw phonograph recordings from the Jutland moors from the beginning of the 20th century, recorded by Evald Tang Kristensen in collaboration with other folklore enthusiasts. Scratchy wax cylinders that hide the songs that still lived among the moor’s humble people on the edge of the new era. – Songs that, despite the hard work of the time, sing of man’s indomitable pursuit of happiness and love.

The voices from the wax cylinders sing together with Ulla Bendixen in new twilight compositions with pedal organ, mandolin, detuned piano, cello, double bass and discreet electronics.

Voices in Wax gently reaches back and draws the people and stories of the Danish western moorland into our world.

A bridge over time and between generations. “… A tree cannot continue to grow when it is separated from the root …” Evald Tang Kristensen 1927

  1. Elvedansen
  2. Skoven
  3. Skomageren
  4. Om alle de Bjerge..
  5. Svend Vanved
  6. Jeg leder og søger…
  7. En Skomager har jeg været
  8. Højen ved Hove
  9. Rakkerens Brud I+II
  10. Jomfruens Kørersvend
  11. Alle andres Mænd
  12. ETKs Valse
  13. Syvspring

Artists
Ulla Bendixen: Vocal, guitar, mandolin, pumporgan and Jewish harp
Martin Døssing Ottosen: Pumporgan, piano, mandolin, keyharp, Jewish harp, synths, logic and field recordings  
Anton Johannes Hejl: Double bass gut-stringed (1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11)
Sofia Lind Pedersen: Cello (4, 6, 8)
Yossi Karutchi: Drums [5, 8, 10, 13]
Orhan Özgür Turan: Oud and saz [5 13]
Annestine Døssing Bendixen: Trompet og hummings [9, 11]
Mathilde Robin Døssing Bendixen: Trombone [9]
Aske Døssing Bendixen: Percussion [2, 11]
Jon Døssing Bendixen: Piano and pumporganl [11, 13]
Fiolministeriet: Kirstine Sand: Fiddle [1, 2, 3, 11, 13]
Fiolministeriet: Ditte Fromseier Hockings: Viola [1,2, 11 13]
Fiolministeriet: Kirstine Elise Pedersen: Cello [1, 2, 11, 13)

Alle sange er komponeret, orkestreret og premixe af Martin Døssing Ottosen.
Produceret af Martin Døssing Ottosen og Ulla Bendixen med afsæt i fonograf-optagelser fra 1907-1925

Albummet er indspillet i studie c, Langå
Fiolministeriet er optaget på Fredericia Kaserne med hjælp fra Mads Uldall
Afsluttende mix og mastering af Per Lange / Globus Studio
Coverfotos af Kristian Døssing Ottosen. Coverdesign: Martin Døssing Ottosen
Håndskrifter og gamle fotografier er opstøvet på Det Kongelige Bibliotek

Singleudgivelser Skoven udgivet 24.01.25 – Svend Vanved + ETKs valse udgivet 11.04.25

Tak til:

  • Evald Tang Kristensen for sit utrættelige indsamlerarbejde
  • Håkon G & Hjalmer T for at insistere på fonografen
  • Alle kvinder og mænd som lod deres stemmer indfange i voks
  • Det Kongelige Bibliotek / Axel Teich Geertinger for hjælp til at få stemmer og skrifter frem i lyset
  • Annestine, Mathilde Robin, Aske, Jon Døssing Bendixen + Johs Hejl for at hjælpe os tilbage fra vildspor
  • KODA, Statens Kunstfond, DJBFA og Autor for tiltro og midler
Stemmer i Voks 
Cat. No. GO0925CD + GO0925LP
Barcode CD 5705934006467
Barcode LP  5705934006474
ISRC : DK 6KA 25 009 01-13
Released May 02nd 2025 CD, Vinyl + Digital by GO Danish Folk Music 


SANGTEKSTER (song texts in Danish)
 
1. ELVEDANSEN
Ridder Oluf han rider i grønne lund
for at jage og skyde i selvsamme stund.
Imen dansen den går så let udi lunden .
 
Dansen går så let i lunden
Så let som nattens åndedrag
Så let som svalens vingeslag
Så let som søens tynde is
Så let som skovens morgendis
Dansen går så let i lunden
 
CD5 – 5
DgF 047
Christen Hansen Møller , Gårdmand
Hedegård, Ringgive, top. 2312
M 1907-05
 
 
2. SKOVEN
Jeg ved vel hvor der står et slot,
som er så vel beprydet
med sølv og med det røde guld
med udhuled’ stene opmuret.
 
Jeg ved hvor der lå en forunderlig skov
den strakte sig langt over heden
Og inde blandt stammernes tætteste løv
der havde en sangfugl sin rede
 
Og skytten for vild under jagten så lang
Der hørte han sangfuglen synge
Og aldrig han hørte så dejlig en klang
så mættet af længselsfuld ynde
 
Åh kom til mig kom til mig kom til mig kom
Jeg må og vil eje din stemme
Kom gå i min fælde – kom fald for min pil
Først da vil jeg kunne dig glemme
 
Men sangfuglen sad i det højeste træ
Fortabt i den smukkeste tone
Og skytten tog øksen fra bæltet og
fældede stammerne krone for krone
 
Åh kom til mig kom til mig kom til mig kom
Jeg beder dig – hør nu min kalden
Jeg fælder hver birk og hver bøg og hver lind
Om jeg så skal fælde dem alle
 
Og tiden stod stille mens stammerne faldt
Slet intet han så eller hørte
Ind til den morgen han vågned` og fandt
at skoven og fuglen var borte
 
Åh kom kom til mig kom til mig kom
Jeg må og vil eje din stemme
Og skytten skar braden af brystet
og lod sig falde blandt ege og linde
 
Og sangfuglen kom
Den drak af hans blod
Og blev til så vilter en kvinde
 
CD1-30
Jomfru i fugleham/ nattergalen DGF 56 + 57 
Beslægtet med Der stander en lind
Christen Sørensen Thomaskjær , Træskomager
Virklund, Them, top. 2211
1907
 
 
 
3. SKOMAGEREN
Instrumental
Kirstine Sand
  
4. OM ALLE DE BJERGE DE VARE AF GULD
Om alle de bjerge de vare af guld og om vandet var vin
Alt ville jeg give om du bare var aller kæresten min
De ord var som sol på min blomstrende eng
Men snart var jeg glemt og du drog ud i fremmede land
Om alle de bjerge de vare af guld
 
Nu er årene gået du står ved min dør og du tigger om brød
Og jeg sender dit ukendte barn for at skænke dig vinen så sød
Så du i hans øjne et glimt af dig selv
inden du mærked’ min kniv som et sidste farvel
Om alle de bjerge de vare af guld
 
CD 1-21
Christen Sørensen Thomaskjær Træskomager
1907   DgF 306
Them
  
5. SVEND VANVED
Svend Vanvig han rider sig den vejen så lang,

da mødte ham på vejen den samm’ Kong Valdeman.

Og hør du kong Valdeman, hvad jeg vil sige dig,

og kan du nu svare, hvad jeg tilspørge dig
 
 
Svend Vanvid han rider ud ad vejen så lang
Der møder han en hyrde der spærrer vejen frem
Om ikke du besvarer alle gåder i min sang
Da må du forlade denne verden
 
Så sig mig hvor finder du det rundeste hjul?
Og hvor haver solen sit sæde af guld?
Og hvor finder menneskets sit sikreste skjul?
Og hvad råber højere end tranen?
 
Sig mig hvad er mørkere end natten den grå?
Og hvad banker raskere end lærkevinger små?
Hvorhen fører vejen du har valgt at ride på?
Og hvad er mon hvidere end svanen?
 
Solen er vel da det rundeste hjul
og i Vester haver den sit sæde af guld
Og døden er vel menneskets sikreste skjul
Og torden råber højere end tranen
 
Tankerne er mørkere end natten den grå
Og hjertet banker raskere end lærkevinger små
Til rigdom fører vejen vel som jeg nu rider på
Og sneen er vel hvidere end svanen
 
Tankerne er mørkere end natten den grå
Og hjertet banker raskere end lærkevinger små
Men til døden fører vejen du nu rider på
 – Kun engle er hvidere end svanen
 
 
CD 2-46
DgF 018 Fa
Mette Sofie Jensen , Husmandskone Mette JOHANNE Jensen
Bindslev, top. 1185
1909
  
6. JEG LEDER OG SØGER
Tral
 Jeg har en ven
Den fineste vor sol har skinnet på
En dag måske
Vil jeg spørge om vi to skal gå
Ud at samle strå
 
 
CD3 – 16 (+14)
Sonnich Thomsen , Fhv. skibsfører
København, top. 3
1914
 
 
7. EN SKOMAGER HAR JEG VÆRET
 
En skomager har jeg været
Boet i Jerusalem
Kristus haver jeg vanæret
Var en gudsbespotter slem
Jeg ej medynk spørge lod
Over det uskyldig`blod
Derfor må jeg nu om vandre
Mig til straf
Og spejl for andre
 
 
CD1 – 2 ES A I:1:6
Marie Tang Kristensen , Husmoder
Mølholm, Vejle 1907
 
 
8. HØJEN VED HOVE
 
Om morgenen så tidlig, den frøken stod op,
begyndte hun så bitterlig at græde..
- Hej komfalderalla ra,
 hej komfalderalla ra. – 
begyndte hun så bitterlig at græde.
 
 
I det første morgenlys blev hesten trukket frem
den dag jeg måtte ride over heden
Min moder svøbte mig i skind og bad mig sikkert hjem
jeg mødte aldrig morgensolen siden
 
Og da jeg kom til Hoves høj faldt mine øjne i
den dag jeg måtte ride over heden
Frem dansede tre elverpiger på den smalle sti
jeg mødte aldrig morgensolen siden
 
Den ene strøg min hvide hånd – den anden hvisked`blidt
den dag jeg måtte ride over heden
Åh bliv hos os du smukke brud – kom lad os danse lidt
Den tredie var så lys og mild hun dansede og sang
så bækken standsed`i sit løb og fuglestemmer tav
jeg mødte aldrig morgensolen siden
jeg mødte aldrig morgensolen siden
 
 
CD1-27
Om morgenen så tidlig, ES B II:b:1
Christen Sørensen Thomaskjær , Træskomager
Virklund 1907
 
9. RAKKERENS BRUD I+II
 
I
Der bejlede til hende de grevesønner fem,
men ikke vill’ hun elske en eneste af dem.
uha ja de grevesønner fem,
men ikke hun vill’ elske en eneste af dem.
 
Så bejlede til hende de bondesønner ni,
men ikke vill’ hun elske en eneste af de.
uha ja de grevesønner ni,
men ikke vill’ hun elske en eneste af de.
 
Så kom der også en rakker til vor by
Huha ja en rakker til vor by …
 
II
Der boed`en skønjomfru lidt sønden Holstbro
Det var den skønnest`jomfru
Som solen skinned`på
Åh åh åh alt sønden Holstbro
Det var den skønnest`jomfru som solen skinned`på
 
Hvorfor hun valgte rakkeren blandt alle hun så
Det vil nok aldrig andre end rakkeren forstå
Åh åh åh alt sønden Holstbro
Det var den skønnest`jomfru som solen skinned`på
Det var den skønnest`jomfru som solen skinned`på
 
 
I
CD 1 – 66
DgF 369
Johannes Madsen 5 årig dreng
Ribe sygehus, 1907
II
CD 2 – 26
 DgF 369
Jens Arnum , Boghandler
Askov 1909
 
 
10. JOMFRUENS KØRERSVEND
Og det var jomfru Gunder
hun ind ad gården kjor.
Og det var rige hr. Palle
han vendt’ hendes karm imod.
Der springer ud løwen i det grønn’.

Da tog de jomfruens køresvend
satt’ hannem øverst til bords,
Selv gik hun jomfru Gunder
hun gav hendes heste fod’r.
Der springer ud løwen i det grønn’.

Og det var jomfruens køresvend
han drikker af sølverkand’
og det var jomfru Gunder
hun gav hendes heste vand.
Der springer ud løwen i det grønn’.

Og det lakked fast mod midnat
hun skull’ til brudeseng,
og det var rige hr. Palle
selv vill’ han ligg’ i den.
Der springer ud løwen i det grønn’.

Og det var rige hr. Palle
satt’ sig i sengen ned
og det var jomfruens køresvend
han snød hans næs’ omkring.
Der springer ud løwen i det grønn’.

Og det var rige hr. Palle
klapper hend’ ved hviden kind
”Nu vender du dig jomfru Gunder,
du er allerkjær’sten min.
Der springer ud løwen i det grønn’
 
CD 5 – 2
DgF 234
Marie Tang Kristensen , Husmoder
Mølholm, Vejle, top. 2252 1907
 
 
11. ALLE ANDRES MÆND
 
Alle andres mænd havde sig en ny lu’
undtag’n min mand. 
Så hawde jeg en gammel mosetu’,
deraf gjorde jeg min mand en lu’,
- Hejsa ri ra, -
Ny smukke lu’ fik min mand.
 
Alle andres mænd havde sig en ny vest
undtag’n min mand.
Så hawde jeg skindet af en gammel hest,
Deraf gjorde jeg min mand en vest.
- Hejsa ri ra, – .
Ny smukke vest fik min mand.
 
CD1-47  Sk 078
Lovise Hansen , Lærerinde
Dover, Ydby 1907
  
 
12. ET TRÆ KAN IKKE BLIVE VED AT VOKSE NÅR DET BLIVER SKILT FRA RODEN
 
Det er en underlig rodløs, tid vi nu lever i, og jeg ser med nogen ængstelse på fremtiden. Den opvoksende ungdom bliver stadig vænnet til at se fremad og aldrig tilbage. De unge interesserer sig ikke for, hvordan deres bedsteforældre har levet og virket. Det er knapt nok, de kender deres fulde navne, eller hvor de er født.
 
“….Det er dog for mig en såre vigtig sag…., at kende noget til livet, som det levedes i gamle dage, og hvad tanker, der rørte sig i vores forfædre, for at vi så kan danne os en forestilling om hvad rod, vi er rundet af.
Det står for mig som noget vigtigt, at der bliver ved med at være en sammenhæng mellem den gamle tid og den ny tid – imellem forfædrene og efterkommerne.
Et træ kan ikke blive ved med at vokse, når det bliver skilt fra roden, og sådan må det også være med menneskelivet.
Vi skal kende til vores udspring…., og vi skal ære vor far og vor mor, … det fjerde bud, og det har særligt ærinde til de unge i vor tid…
Som barn har jeg selv aldrig hørt tale om …..”
 
Evald Tang Kristensens, folkemindesamler
Mølholm Vejle 1927
Tale til eftertidenindtalt på fonografvalse i 1927 af Percey Grainger (forkortet)
 
 
SYVSPRING
 
Tral
 
CD:2 – 47
Første linie:
Syvspring, Dans Tral
Mette Sofie Jensen , Husmandskone
Bindslev, top. 1185
Mnr:
M 1909-31

Buy Physical CD & Vinyl at Folkshop.dk
Digital at your digital service here

PRE – SINGLE releases

Stemmer i Voks – 2 nye singler ETKsValse & Svend Vanved fra kommende album

Fonografvalser fra starten af 1900-tallet bringes til live på nyt album fra to af kernemedlemmerne fra folktronica- orkestret Sorten Muld, Ulla Bendixen og Martin Ottosen
Alle 13 sange på det kommende album Stemmer i Voks tager afsæt i de rå fonografoptagelser fra den jyske hede fra starten af 1900-tallet, optaget af Evald Tang Kristensen i samarbejde med andre folkeminde-entusiaster.
Skrattende voksvalser, der gemmer på de sange, der stadigt levede blandt hedens småkårsfolk på kanten af den nye tid.
Sange, der på trods af datidens hårde slid, besynger menneskets ukuelige stræben efter lykken og kærligheden.
Stemmerne fra voksvalserne synger sammen med Ulla Bendixen i nye
skumringsmørke kompositioner med trædeorgel, mandolin, forstemt klaver, cello, kontrabas og diskret elektronik.
Releasekoncert afholdes på SPOT 2025 i Aarhus den 3 maj. 2025

Presave link til hele albummet https://bfan.link/stemmer-i-voks

Singlen ETKs Valse
Direkte link til din digitale tjeneste https://bfan.link/ektsvalse

ET TRÆ KAN IKKE BLIVE VED AT VOKSE NÅR DET BLIVER SKILT FRA RODEN

Det er en underlig rodløs, tid vi nu lever i, og jeg ser med nogen ængstelse på fremtiden. Den opvoksende ungdom bliver stadig vænnet til at se fremad og aldrig tilbage. De unge interesserer sig ikke for, hvordan deres bedsteforældre har levet og virket. Det er knapt nok, de kender deres fulde navne, eller hvor de er født.

“….Det er dog for mig en såre vigtig sag…., at kende noget til livet, som det levedes i gamle dage, og hvad tanker, der rørte sig i vores forfædre, for at vi så kan danne os en forestilling om hvad rod, vi er rundet af.

Det står for mig som noget vigtigt, at der bliver ved med at være en sammenhæng mellem den gamle tid og den ny tid – imellem forfædrene og efterkommerne.

Et træ kan ikke blive ved med at vokse, når det bliver skilt fra roden, og sådan må det også være med menneskelivet.

Vi skal kende til vores udspring…., og vi skal ære vor far og vor mor, … det fjerde bud, og det har særligt ærinde til de unge i vor tid…

Som barn har jeg selv aldrig hørt tale om …..”

Evald Tang Kristensens, folkemindesamler

Mølholm Vejle 1927

Tale til eftertidenindtalt på fonografvalse i 1927 af Percey Grainger (forkortet)

Singlen Svend Vanved

Direkte link til din digitale tjeneste https://bfan.link/svend-vanved

Svend Vanvig han rider sig den vejen så lang,

da mødte ham på vejen den samm’ Kong Valdeman.

Og hør du kong Valdeman, hvad jeg vil sige dig,

og kan du nu svare, hvad jeg tilspørge dig
Svend Vanvid han rider ud ad vejen så lang
Der møder han en hyrde der spærrer vejen frem
Om ikke du besvarer alle gåder i min sang
Da må du forlade denne verden
Så sig mig hvor finder du det rundeste hjul?
Og hvor haver solen sit sæde af guld?
Og hvor finder menneskets sit sikreste skjul?
Og hvad råber højere end tranen?
Sig mig hvad er mørkere end natten den grå?
Og hvad banker raskere end lærkevinger små?
Hvorhen fører vejen du har valgt at ride på?
Og hvad er mon hvidere end svanen?
Solen er vel da det rundeste hjul
og i Vester haver den sit sæde af guld
Og døden er vel menneskets sikreste skjul
Og torden råber højere end tranen
Tankerne er mørkere end natten den grå
Og hjertet banker raskere end lærkevinger små
Til rigdom fører vejen vel som jeg nu rider på
Og sneen er vel hvidere end svanen
Tankerne er mørkere end natten den grå
Og hjertet banker raskere end lærkevinger små
Men til døden fører vejen du nu rider på
 – Kun engle er hvidere end svanen

Mette Sofie Jensen , Husmandskone Mette JOHANNE Jensen 1909

Komponeret, orkestreret og premixe af Martin Døssing Ottosen. Produceret af Martin Døssing Ottosen og Ulla Bendixen med afsæt i fonograf-optagelser fra 1907-1925

Ulla Bendixen: Sang, guitar, mandolin, trædeorgel og jødeharpe
Martin Døssing Ottosen: Trædeorgel, klaver, mandolin, nøgleharpe, jødeharpe, synths, logic og feltoptagelser
Yossi Karutchi: Rammetrommer
Orhan Özgür Turan: Oud og saz

Albummet er indspillet i studie c, Langå
Fiolministeriet er optaget på Fredericia Kaserne med hjælp fra Mads Uldall
Afsluttende mix og mastering af Per Lange / Globus Studio
Coverfotos af Kristian Døssing Ottosen. Coverdesign: Martin Døssing Ottosen
Håndskrifter og gamle fotografier er opstøvet på Det Kongelige Bibliotek